خانه / معرفی سرویس / خدمات نظافتی / اسپارد ، سرویس آنلاین ارائه خدمات نظافت

اسپارد ، سرویس آنلاین ارائه خدمات نظافت

مشغله و مسائل زندگی شهری باعث می‌شود که گاهی برای انجام امور نظافتی و پذیرایی لازم باشد از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند کمک گرفت و یا در فضاهای اداری معمولا” افرادی حضور دارند که امور پذیرایی ، نظافتی و … را انجام میدهند. و اگر میزان نیاز به نیروی خدماتی زیاد نباشد از طریق شرکت های اعزام نیروی خدماتی و یا معرفی دوستان افرادی به صورت ساعتی اعزام می‌شوند . اما در این فرآیند معمولا” مشکلاتی نظیر نحوه برخورد ، کیفیت انجام کار ، زمان بندی ، هزینه و برخی مسائل دیگری که ممکن است تجربه آن ها را داشته باشید وجود دارد ، معمولا” افرادی که در معیارهای مطرح شده دارای برتری هستند توسط دوستان و آشنایان به یکدیگر معرفی میشوند که اگر فردی با این مشخصات معرفی نشود چاره کار درخواست نیرو از شرکت های اعزام نیرو و پذیرش ریسک های آن میباشد .

اگر تنها موارد نحوه برخورد ، کیفیت انجام کار ، زمان بندی و هزینه را به عنوان مشکلات این فرآیند در نظر گرفت یک فرصت مناسب برای راه اندازی یک استارتاپ ایجاد میشود ، چرا که اساس پیدایش استارتاپ رفع نیاز ها می‌باشد و اگر استارتاپی برای رفع این مسائل برنامه ریزی مناسبی انجام دهد می‌تواند موفق باشد . تاکنون در این زمینه نمونه های موفق زیادی در سراسر دنیا ایجاد شده اند ، برخی از آنها به صورت منطقه ای و برخی به صورت فرا منطقه ای در حال فعالیت هستند . این فرصت در ایران هم برای کارآفرینان جذاب بوده و در حال حاضر کسب و کارهای مختلفی نظیر آچاره ، پلاک ، اسپارد و چند مجموعه دیگر در این حوزه فعالیت دارند . در طی چند ماه گذشته از هر سه سرویس معرفی شده استفاده کردم و قصد دارم در این مطلب تجربه خودم در استفاده از سرویس اسپارد را به اشتراک بگزارم .

اسپارد چیست

اسپارد محصول شرکت تیفای یا طلوع فردای ایرانیان میباشد که در حوزه سرویس های عمومی و روزمره فعالیت می‌کنند و از دیگر محصولات آن ها میتوان به زوپ و بن جو اشاره کرد ، بر اساس بررسی های صورت گرفته زمزمه های آغاز فعالیت اسپارد در اواخر سال ۹۵ بوده است و با کمپین شهرتکانی پیش از عید ۹۶ فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز کردند اما به نظر می‌رسد فعالیت رسمی در اوایل سال ۹۶ بوده است . بر اساس آمارها اسپارد با در اختیار داشتن بیش از ۱۰۰۰ نیرو توانسته است ۲۵۰۰۰ هزار سرویس در قالب ۶ گروه خدماتی نظافت ، قالیشویی ، مبل شویی ، پرده شویی ، نقاشی و نماشویی ارائه نماید و مدعی جلب رضایت ۹۰% مشتریان خود در تهران و کرج می‌باشند .

 

طبق رویه همیشگی معرفی اسپارد کفایت می‌کند و به اشتراک گذاری تجربه شخصی خودم در استفاده از اسپارد می‌پردازم .

تجربه من از اسپارد

اواخر سال گذشته فردی که زحمت نظافت دفتر را می‌کشید دیگر امکان همکاری نداشت و به دنبال فردی مطمئن و با نظم بودم ، از دوستان و آشنایان پرس‌و‌جو کردم و افرادی که معرفی شدند متاسفانه رضایت لازمه از کارشان ایجاد نشد . به همین جهت تصمیم گرفتم از استارتاپ هایی که در این زمینه فعال هستند استفاده کنم ، با یک جستجو کوچک به لیست بزرگی از نتایج رسیدم که با فیلتر کردن آن ۳ سرویس را ، مناسب ارزیابی کردم و تصمیم گرفتم از هر سه استفاده کنم . اسپارد اولین گزینه بود و اپ نسخه IOS را نصب کردم .

پس از ورود به اپ یک اینترو کلی در خصوص عملکرد با گرافیک مناسبی نمایش داده شد و بعد از اتمام مراحل اینترو ۲ امکان ورود و ثبت سفارش نمایش داده شد . گزینه ثبت سفارش را انتخاب کردم ، پس از انتخاب سرویس مورد نظر یک نقشه نمایش داده شد و موقعیت جغرافیایی را مشخص کردم ، در مرحله بعد متراژ واحد دریافت شد . نکته ای که در این مرحله برایم جذاب بود تفاوت سوالات بر اساس نوع مکان بود ، برای مثال اگر واحد مسکونی را انتخاب کنید ، تعداد اتاق ، حمام و سرویس بهداشتی یکی از معیار های برآورد هزینه می‌باشد و اگر مجتمع مسکونی انتخاب شود تعداد طبقات و واحد ها معیار هست . علاوه بر این مساله در بخش خدمات قابل ارائه نیز تفاوت هایی وجود دارد و خدماتی که به واحدهای اداری ارائه می‌شود با خدماتی که به واحدهای مسکونی ارائه می‌شود دارای تفاوت هایی هستند که به مزایای این مساله در انتها اشاره خواهم کردم . بعد از انتخاب متراژ خدمات مورد نیازم را مشخص کردم و در آخرین مرحله یک برآورد در خصوص زمان مورد نیاز نشان داده شد که میتوان آن را بیشتر یا کمتر کرد و همچنین لازم هست تاریخ و ساعت حضور را مشخص کرد که این ویژگی برای من بسیار مهم بود . علاوه بر آن امکان انتخاب جنسیت فرد را هم میتوان یک نکته مثبت دانست .

بعد از تکمیل اطلاعات مورد نیاز در قالب یک فرم با دریافت تنها شماره موبایل و با ارسال یک کد فعال سازی عضویت به اتمام رسید . پس از ورود آدرس دقیق تری درخواست شد که پس از ورود آن وارد صفحه نهایی سازی سفارش شدم . در آنجا گزینه ای بود به اسم لیست متخصصین که متوجه شدم می‌توان افرادی را به آن لیست اضافه کرد و در هنگام درخواست سرویس از آن لیست برای انجام امور انتخاب کرد . با توجه به اینکه اولین بار بود گزینه ای برای انتخاب نداشتم و نحوه پرداخت را انتخاب کردم و گزینه ثبت سفارش را زدم . پیغامی مبنی بر موفقیت بودن سفارش نمایش داده شد و به صفحه نخست اپ برگشتم . باکسی در صفحه اول بود که مشخصات سفارش جاری را نمایش می‌داد و با بازکردن آن متوجه شدم که درخواست من برای افرادی ارسال شده است و در انتظار پذیرش هست . رویه ای همانند اسنپ و پس از دقایقی نوتیفیکیشنی دریافت کردم و با باز کردن اپ متوجه شدم فردی درخواست من را پذیرفته است .

پرده دوم ، مراجعه متخصص به محل

فردای آن روز ، اپ را باز کردم و نکته ای جالب توجه من را جلب کرد ، موقعیت مکانی متخصص در حال مراجعه بر روی نقشه مشخص بود و دقیقا” راس ساعت مورد نظر زنگ خورده شد . دومین مساله ای که توجه من را جلب کرد برخورد حرفه ای متخصص بودش که نشان دهنده یک آموزش کامل بود . پس از آماده شدن متخصص فقط یک سوال پرسید که لوازم کجا هستند و ۵ ساعت بعد بدون هیچگونه سوال و یا مساله دیگری گفت کار من تمام هست . به بررسی عملکرد پرداختم و دیدم حتی موارد ریزی که برای یک محیط اداری مهم هست نظیر داکت ها ، صندلی ها و … همگی انجام شده است . پس از اتمام کار بلاقاصله نوتیفیکیشنی دریافت کردم که درخواست ارزیابی عملکرد متخصص را داشت ، بر اساس معیار های در نظر گرفته شده امتیازات را ثبت کردم و فرآیند به اتمام رسید .

شاید مراحل ثبت سفارش طولانی به نظر برسد اما تجربه کاربری پیاده سازی شده این مراحل را جذاب می‌کند و نشان می‌دهد در خصوص این مساله ساعت ها کار شده است و هدف فقط تولید محصولی برای کسب درآمد نبوده است . علاوه بر بررسی اپ به وب سایت رفتم و وضعیت سایت هم رضایت بخش بود و آنچه که در سایت توجه من را جلب کرد فرآیند جذب متخصص بود که کاملا” با توجه به تجربه استفاده خودم از اسپارد مشهود بود .
تجربه اول من از اسپارد خوب بود اما چند وقت بعد مجدد درخواستی ثبت کردم که پس از ساعاتی رد شد و فردی برای انجام نبود و مجبور شدم از سرویس دیگری استفاده کنم . مجدد در فرصت دیگری اقدام به ثبت درخواست کردم و آن هم پس از ساعاتی رد شد و متوجه شدم که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد . اسپارد در حال گسترش حوزه خدمات خودش هست و آنچه که به تازگی متوجه شدم علاوه بر حوزه خدمات نظافتی حوزه های دیگری نظیر نقاشی ، مهمانداری ، کفسابی ، باغبانی ، اسباب کشی و را هم به خدمات خود اضافه کرده است که نشان می‌دهند اسپارد برای یک فعالیت طولانی مدت ایجاد شده است . اما لازم است در بحث منابع انسانی برنامه ریزی بهتری داشته باشند .

در بخشی از مطلب به تقسیم بندی اطلاعات اشاره کردم ، این مساله در معماری سیستم ها بسیار مهم هست و میتوان به سادگی بر اساس الگو ها فیلتر سازی انجام داد . که برای مثال در فرآیند درخواست ، دقیقا” درخواست ها به افرادی ارسال شودند که توانایی انجام آن کار را دارند ، پس اگر به فکر طراحی سیستمی هستید حتما” این مساله را مد نظر قرار بدید .

پس از بررسی هایی که در سایت و اپ داشتم توانستم به یک جمع بندی در خصوص اسپارد برسم که خلاصه آن را در زیر مشاهده می‌نمایید .

ارزیابی کسب و کار

  • حل مساله : به نظر من اسپارد به خوبی توانسته است مساله را شناسایی و برای حل آن برنامه ریزی کند .
  • نوآوری : آموزش تخصصی نیرو های خدماتی را نوآوری اسپارد میدانم و فکر می‌کنم مشکل منابع انسانی آنها می‌تواند به علت همین مساله باشد .
  • خلاقیت : نحوه پیاده سازی سناریو خلاقانه بوده است و هرچند مراحل زیاد هستند اما من را خسته نکرد .
  • رشد : اسپارد در ابتدا محدود به خدمات نظافتی بوده است اما امروز حداقل ۵ سرویس دیگر به خدمات خود اضافه کرده است اما اگر در تامین متخصصین اقدامی نکند این رشد فایده ای نخواهد داشت .

ارزیابی سایت و اپلیکیشن

  • تجربه کاربری من از اپ و سایت اسپارد یک حس خوب بود ، چند وقت پیش با طراح سابق رابط کاربری اسپارد جلسه ای داشتم و به نقل از خودش ۱ ماه طراحی UX آن زمان برده است و صرف این زمان به نظر من باعث ایجاد این حس شده است .
  • گرافیک سایت و اپ حس تمیزی را کاملا” منتقل می‌کند که این یکی دیگر از نقاط مثبت اسپارد هست .
  • نقشه سفرمشتری در اسپارد طولانی هست اما پیچیده نیست ، به نظر من میتوان برخی بخش ها را تجمیع کرد .
  • امکانات اسپارد برای انجام فرآیند کامل هست اما شاید امکان ایجاد و برنامه ریزی یک تقویم جالب باشد .

 

در مطالب بعدی به بررسی سایر سرویس های فعال در این زمینه خواهم پرداخت ، با آرزوی موفقیت برای تیم اسپارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *