خانه / تجربه شخصی / بیار ، سوپرمارکت آنلاین

بیار ، سوپرمارکت آنلاین

در طی سال های گذشته علی الرغم مشکلات و نابسامانی های اقتصادی سرعت رشد کسب و کارهای اینترنتی در کشور بسیار بالا بوده است و پیدایش این کسب و کارها باعث تحمیل تغییرات زیادی به کسب و کارهای سنتی شده است ، صاحبان مشاغلی که نیاز به تغییر را درک کردند توانسته اند همچنان در کارزار باقی بمانند و مشتریان خود را حفظ کنند و گروهی که مغلوب سرعت تغییرات شدند در حال از دست دادن سهم خود از بازار میباشند . بدون در نظر گرفتن درجه کیفیت و نحوه سرویس دهی ، می‌توان گفت در حال حاضر کلیه خدمات فردی به صورت آنلاین و در قالب اپلیکیشن در دسترس میباشد . در حال حاضر اکثر سرویس دهندگان به صورت واسطه عمل می‌کنند و صرفا” یک بستر برای ارائه خدمات میباشند . این مساله دارای مزایا ، معایب و علل مختلفی میباشد که در مطلب دیگری به بررسی آن خواهیم پرداخت . اما در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از اصناف پرکاربرد در زندگی روزانه برویم که تغییرات زیادی تا به امروز داشته اند. هایپرمارکت های آنلاین موضوع اصلی می‌باشد و قصد دارم در این مطلب به بررسی یکی از سرویس های موجود به اسم بیار بپردازم .

بیار چیست ؟


سوپرمارکت آنلاین بیار آن طور که در معرفی خودشان ذکر کرده اند در سال ۱۳۹۴ با همکاری دو شرکت با هدف عرضه کالای خرده فروشی ایجاد شده است . با بررسی هایی که در شبکه های اجتماعی بیار داشتم تاریخ شروع فعالیت را میتوان از مرداد ماه سال ۱۳۹۵ دانست که تقریبا” یعنی این سرویس دو ساله است . بیار یک پلتفرم فروش هست اما در توضیحات اولیه به عنوان یک شبکه اجتماعی خرید معرفی شده است که از دیدگاه من شبکه اجتماعی در این فرآیند نقش پررنگی ندارد و آنچه که قابل توجه می‌باشد همان بحث پلتفرم بودن آن هست که بر اساس آن این امکان را به سوپرمارکت و هایپر مارکت ها می‌دهد که بتوانند با فروش آنلاین مشتریان محلی خود را حفظ کنند . در حال حاضر بیار در کلیه بخش های خرده فروشی که در هایپرمارکت ها وجود دارد فعال است و بر اساس اطلاعات کسب شده بیش از ۳۰۰ فروشگاه در حال استفاده از سرویس آنها میباشند .

معرفی بیار در این حد کفایت میکند چرا که هدف از نگارش این مطلب اشتراک گذاری تجربه شخصی در استفاده از بیار میباشد.

تجربه من از بیار

مدتی بود که در نظر داشتم به سوپرمارکت های آنلاین بپردازم و فرصتی شد تا خرید خودم را از طریق بیار انجام بدم و آنچه که میخوانید تجربه شخصی من در استفاده از بیار میباشد .

بر حسب عادت نسخه IOS بیار را نصب کردم ، پس از باز شدن اولین مساله ای که به سرعت متوجه آن شدم web view بودن محیط اپ بود که محدودیت هایی ایجاد میکند پس از ورود به اپ در بخش اول یک لیست از گروه محصولات پیش رو میباشد که باعث سادگی انتخاب می‌گردد اما پس از انتخاب گروه اصلی نحوه نمایش زیر گروه ها مقداری گنگ بود . قصد داشتم اولین محصول را به سبد خرید اضافه کنم که یک مُدال به همراه یک خطا از سمت گوگل نمایش داده شد ، فیلدی در بالای نقشه بود که امکان جستجو می‌داد اما به درستی متوجه نشدم که اسم فروشگاه را باید بنویسم یا محله به هر ترتیب هیچکدام تاثیر نداشت و از کلید محل من استفاده کردم اما به دلیل اینکه اپ به وسیله مرورگر در واقع سایت را لود می‌کند و من دسترسی مرورگر را محدود کرده بودم موفق به مکان یابی من نشد و در نهایت به کمک پوینتر محل خود را انتخاب کردم . پس از انتخاب محل ، لیستی از فروشگاه های طرف قرارداد اطراف به همراه اطلاعات مهمی نمایش داده شد که باعث انتخاب هوشمندانه تر با در نظر گرفتن هزینه و زمان ارسال می‌شد .

پس از انتخاب فروشگاه انتظار داشتم که محصول من به سبد خرید اضافه شود اما صرفا” فروشگاه انتخاب شده بود و مجدد میبایستی محصول را انتخاب میکردم . چندین محصول به سبد خرید اضافه کردم و وارد بخش نهایی سازی خرید شدم با توجه به اینکه در حال انجام اولین خریدم بودم نیاز به عضویت در سایت بود که با دیدن ۶ فیلد برای عضویت مقداری فرآیند از نظرم سخت شد ، پس از ورود نیاز به وارد کردن آدرس بود که میتوانست فرآیند ساده تری داشته باشد و نهایتا” پس از آن ، مجدد لیست فروشگاه های اطراف من نمایش داده شد که با توجه به اینکه در مرحله اول انتخاب کرده بودم مرحله ای اضافه بود ، تا به اینجا فرآیند خرید با افزودن ۳ محصول از ۲ گروه مختلف ۵ دقیقه زمان برد و نهایتا” سفارش نهایی سازی شد .

پس از نهایی سازی سفارش از خیر اپ گذشتم و با دسکتاپ وارد سایت شدم و مقداری سایت را بررسی کردم ، با توجه به توضیحات اولیه ، بیار خود را یک شبکه اجتماعی خرید می‌داند ، متاسفانه این مساله همچنان از نظر من یک رویکرد کاملا” غیر ضروری با توجه به ماهیت کار می‌باشد ، و به عقیده من اگر تمرکز بر روی ایجاد بستری بدون هر گونه پیچیدگی به جهت خرید باشد می‌تواند جذابیت بیشتری را برای بیار به همراه داشته باشد . به بررسی امکاناتی که در راستای بحث شبکه اجتماعی بود پرداختم و متوجه شدم به سرعت در حال فالو شدن توسط فروشگاه های مختلف هستم ، بخش دیگری در سایت وجود دارد یک دیوار عمومی هست و به محض عضویت و یا پروموشن خاص در قالب یک پست در آن مطلبی درج میگردد،علاوه بر دو رویداد مذکور کاربران هم میتوانند در دیوار عمومی خود مواردی را منتشر کنند .

پس از بررسی هایی که در سایت و اپ داشتم توانستم به یک جمع بندی در خصوص بیار برسم که خلاصه آن را در زیر مشاهده می‌نمایید .

 

ارزیابی کسب و کار

  • حل مساله : بیار دو جامعه را مد نظر قرارداده است . کسب و کارهایی که بستر دیجیتال و لجستیک مناسب ندارند ، افرادی که نیاز به کالا دارند . به صورت کلی میتوان گفت که بیار توانسته است این مساله را رفع کند .
  • نوآوری : در بیار نوآوری خاصی مشاهده نکردم ، اما جمع آوری تمامی اقلام در یک بستر کار خوبی بوده است اما آن را نمیتوان نوآوری دانست ، برای مثال اگر سیستم Recommendation بر مبنای BI در سیستم وجود داشت میتوانستم بگویم که در سیستم نوآوری وجود دارد .
  • خلاقیت : رشد هر کسب و کاری به میزان خلاقیت آنها نیز بستگی دارد ، شاید بازاری که بیار وارد آن شده است رقباء زیادی داشته باشد اما خلاقیت کلید رشد است ، به نظرم بیار بحث شبکه های اجتماعی را خلاقیت خود می‌داند ولی شاید از نظر گروهی از کاربران غیر ضروری باشد که میتوان آن را بررسی کرد . به جز این مساله خلاقیت دیگری ندیدم .
  • رشد : بر اساس بررسی های کلی که انجام دادم بیار را در حال رشد ارزیابی کردم ولی اگر به خلاقیت و نوآوری نپردازند صرفا” نیازهای حال کاربران را برطرف کردند و به محض پیدایش سرویس دارای خلاقیت و نوآوری مشتریان مهاجرت میکنند .

ارزیابی سایت و اپلیکیشن

    • در خصوص تجربه کاربری آنچه که من در سایت و اپ تجربه کردم بسیار ضعیف و پیچیده بود و واقعا” میتوان مراحل را ساده تر و سریع تر کرد .
    • شدیدا” توصیه میکنم به بازطراحی و ایجاد نسخه ای جدید از اپ فکر کنید .
    • در مورد گرافیک سایت لازم بازبینی هایی اساسی انجام پذیرد .
    • در خصوص نقشه سفر مشتری ، میتوانم بگویم ۵ دقیقه واقعا” برای یک خرید که به صورت تلفنی کمتر از ۱ دقیقه طول می‌کشد زیاد است .
    • امکانات ، فرض کنید وارد یک فروشگاه شدین چه چیزی نیاز دارید ؟ اگر بتوانید همان رویه و انتظار را پیاده سازی کنید تبدیل به بهترین می‌شوید.
    • نکاتی در طراحی اپ و سایت وجود دارد که میتوان بر اساس مشاهده نمونه های موفق به آن ها رسید .

 

در آخر ، برای تیم بیار آرزوی موفقیت روز افزون دارم و امیدوارم در استفاده بعدی از اپ و سایت آنها تجربه بهتری داشته باشم .

همچنین ببینید

خرید به سبک بامیلو از دیدگاه یک مشتری

حدود دو سال نیم پیش از یک تجربه بد در مورد فروشگاه دیجی کالا نوشتم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *