خانه / استارتاپ / بقچه چه شد !؟

بقچه چه شد !؟

بر اساس آمار ها ۹۰ درصد استارتاپ ها به دلایل مختلف شکست می‌خورند و تعداد کمی از ۱۰ درصد باقی مانده موفق می‌شوند . این نکته ای است که شاید خیلی وقت ها بنا به دلایل مختلف از جمله هیجان کاذب به آن توجه نشود . در ایران ، تب استارتاپ ها داغ است و در این فضا کسب وکارهای زیادی ایجاد می‌شوند که اکثرا” نسخه کپی شده با حداقل خلاقیت از نمونه قبلی خود می‌باشند . چند روز پیش مطلبی در خصوص پایان فعالیت یک سرویس آنلاین به نام بقچه خواندم  ، سرویس آن ها را می‌شناختم و دلیلی شد برای نوشتن این مطلب .

سفارش آنلاین نان

همانطور که در مطالب قبلی اشاره شده است ، ایجاد کسب و کارهای نو در بستر کسب و کارهای سنتی در حال رشد می‌باشد و شاهد هستیم در بازه های کوتاه سرویس های جدید در حوزه های مختلف ایجاد می‌شوند . یکی از مایحتاجات روزانه نان می‌باشد و کسب و کارهای مختلفی در این بستر شروع به فعالیت کرده اند . با یک جستجو کوچک به لیست وسیعی از نتایج خواهیم رسید که در حال فعالیت هستند . یکی از قدیمی ترین آن ها و شاید اولین آنها بقچه می‌باشد که فعالیت خود را در آذرماه ماه نود و چهار شروع کرده است . آنها تقریبا” پس از دو سال نیم ، تصمیم گرفتند فعالیت خود را متوقف کنند .

آنچه که از بقچه به یاد دارم برش های مرتب نان در یک بسته بندی پارچه ای بود که برایم جذاب بود ، محیط اپ موبایل و سایت نیز تجربه کاربری مناسبی داشت و جمع بندی تجربه شخصی من مثبت بود .

خبر تعطیل شدن بقچه و سبک اطلاع رسانی آن ها باز برای من جذابیت داشت و قصد دارم در این مطلب به بررسی علل شکست بقچه بپردازم . در سایت بقچه به نقل از مدیر عامل مجموعه در بخشی به مشکلات و علل تصمیم اشاره شده است که پس از جمع بندی ، میتوان آنها را به صورت ذیل خلاصه نمود :

  • عدم داشتن نمونه
  • عدم وجود شاخص های کیفی
  • عدم مدیریت مالی
  • مدیریت منابع انسانی

دو مورد عدم داشتن نمونه و شاخص های کیفی را می‌توان در قالب خلاقیت در نظر گرفت چرا که ایجاد آنها قطعا” نیاز به خلاقیت دارد بر این اساس طبق آمار ها ، مسائل مدیریت مالی ، منابع انسانی و خلاقیت از دلایل مشترک شکست ۹۰ درصد از استارتاپ ها می‌باشد و برخی از علل شکست بقچه نیز این موارد می‌باشد . مواردی که به عنوان علل شکست بقچه مطرح شده اند مسائلی هستند که قابل برنامه ریزی و آموزش هستند و اگر در فکر عملیاتی سازی ایده ای هستید حتما” در خصوص مسائلی که اشاره شد برنامه ریزی داشته باشید .

در بخشی از مطلب آقای اسکندری ، در خصوص منابع انسانی نکته جالبی در خصوص نظم پرسنل بود ،که به نظر من می‌تواند مشکل خیلی از استارتاپ های دیگر هم باشد .

به عقیده من مدل کاری شناور نیازمند یک فرهنگ قوی اجتماعی ، کاری و سازمانی و یک سیستم مدیریتی قوی می‌باشد تا بتواند صحت عملکرد سیستم را تضمین کند . باید پذیرفت که مسائلی پیش از فرهنگ سازی کامل وارد جامعه ما می‌شوند و اثرات منفی آن بیش از نتایج مثبت می‌باشد و تعیین چارچوب و شاخص های عملکردی یک نکته مهم در مدیریت تیم می‌باشد .

در سایت بقچه صرفا” به سه علت از علل شکست اشاره شده بود اما به نظر من با توجه به اینکه آن سه دلیل از عوامل کلیدی هستند قطعا” می‎توانستند باعث مشکلاتی دیگری شوند به همین دلیل کمی بیشتر بررسی کردم و مواردی به ذهنم رسید که آنها را با شما به اشتراک می‌گذارم .

مشکلات مالی

بر اساس آمار ، بقچه ۲۹۰٫۰۰۰ عدد نان را در قالب ۷۵٫۰۰۰ سفارش تحویل داده است ، اگر فعالیت رسمی آنها را به ۲۵ ماه محدود کنیم به طور میانگین روزانه ۱۰۰ سفارش داشته اند که یعنی روزانه ۳۸۷ عدد نان تحویل می‌داند . آخرین هزینه ارسال مندرج در سایت بقچه ۳٫۵۰۰ تومان بوده است و پیش از آن ۲٫۵۰۰ تومان بوده بر این اساس میانگین هزینه ارسال ۳٫۰۰۰ تومان بوده است . با توجه به اینکه یکی از منابع درآمدی بقچه هزینه ارسال بوده  در این بازه درآمد تقریبی ناخالص آنها ۲۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان بوده است ، یعنی ماهیانه ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و اگر هزینه لجستیک ، منابع انسانی ، تبلیغات ، ارتباطات و … را از این درآمد کسر کنیم عدد نهایی قابل توجه نخواهد بود و این می‌تواند یکی دیگر از دلایل شکست بقچه باشد .

بازاریابی ضعیف

بقچه بر اساس بخشی از بررسی های من اولین نمونه در این حوزه بود ، تهران حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارد ، طبق برخی آمارها ، سرانه مصرف نان ایرانیان حدود ۱۱۵ کیلوگرم در سال می‌باشد ، اگر میانگین وزن هر نان را ۳۰۰ گرم در نظر بگیریم هر فرد در سال ۳۸۳ نان مصرف می‌کند یعنی تقریبا” روزانه ۱ نان ، اگر این آمار ها را به یک چهارم تبدیل کنیم (نکته : مصرف نان در ایران ۶ برابر متوسط جهانی است و بخش عمده ای از این ارقام اصراف می‌شود پس اگر به این نکته فکر کردید که روزانه یک نان را مصرف نمی‌کنید در نظر بگیرید چه میزان توسط افراد و مجموعه های دیگر دور ریز می‌شود) یک جامعه ۲ میلیون نفری نیاز به نان دارند ، اما سهم بقچه روزانه ۳۸۷ نان بوده .
علل مختلفی می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد اما قطعا” می‌توانست سهم بقچه بیشتر از ۳۸۷ نان در روز باشد .

مدل کسب و کار

آنچه که متوجه آن شدم مدل درآمدی بقچه بیشتر در هزینه حمل بوده است و اگر احیانا” توافقی با نانوایی ها هم می‌داشتند حجم درآمدی تغییر چشمگیری نمیتواست داشته باشد ، اما نکته ای که وجو دارد بقچه می‌توانست با ایجاد خدمات ارزش افزوده دیگر در کنار تحویل نان  منابع در آمدی بیشتری داشته باشد .

تیم نامناسب

بر اساس مطالبی که خواندم ، بقچه در منابع انسانی مشکلاتی داشت ، هرچند بیان کردند که تیم آنها از برترین افراد و دانش آموختگان بهترین دانشگاه های ایران بودند ، اما دانشگاه نمی‌تواند معیار مناسبی در خصوص توانایی افراد باشد و شاید اگر افراد توانمندتری در کنار بنیانگذاران بقچه بودند فعالیت آنها رشد بیشتری داشت .

 

مطالبی که آقای اسکندری منتشر فرمودند ، بسیار ارزشمند هست ، آنها تجاربی هستند که برای کسب آنها هزینه شده است و ایشان آنها را در اختیار همگان قرارداده اند تا دوستان با خواندن آن در تصمیم گیری های خود دقت بیشتری داشته باشند ، این مطلب در ادامه مطالب ایشان بود و بنده نیز بنا به علایق خود بخشی از مطالب را نقد کردم و امیدوارم ایشان و تیمشان در ادامه مسیر موفقیت های بیشتری کسب نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *