اینکه بتوانیم در یک واحد اقتصادی یک مشتری جذب کنیم علاوه بر اینکه آن مشتری سود مالی برای ما خواهد داشت ، این مساله را هم در ما ایجاد خواهد کرد که همیشه آماده رقابت با رقبا باشیم در این میان آنچه مهم است مشتری مداری و پارامترهایی است که باید وجود داشته باشد تا این مساله محقق شود. 

مدتی است که بر روی این مساله و پارامترهای موثر آن مطالعاتی داشتم و ماحصل آن سطور ذیل میباشد ، آنچه در این سطور زیر می آید بیشتر نتایجی است که در این عرصه حاصل شده و به عنوان عوامل به وجود آورنده و رشد دهنده « مشتری مداری» می تواند مورد توجه قرار گیرد و در واقع پاسخی است به این پرسش که « مشتری چه می خواهد؟ » که یقینا هر سازمان و کسب و کاری که پاسخی منطقی و کاملتری برای این پرسش داشته باشد بهتر خواهد توانست خود را مزین به اصل « مشتری مداری» کرده باشد.

به مشتری احترام بگذارید

اولین خواسته هر مشتری «احترام» است ، این مساله مهمترین اصل مشتری مداری است ، مشتری به عنوان یک یک انسان دارای هویتی مستقل است که همیشه دوست دارد که به این هویت و شخصیت احترام گذاشته شود و از دیدگاه محترمانه به وی نگریسته شود پس در اولین برخورد خود با مشتری با نهایت احترام و با متانت تمام از مشتری استقبال کنید با این کار «شخصیت انسانی» مشتری را پاس داشته ایم و وقتی مشتری با برخوردی مشتاقانه و محترمانه رو به رو شود، در صدد پاسخی مشتاقانه و محترمانه برخواهد آمد ، از این رو فضایی به وجود خواهیم آورد که در آن مشتری احساس «بیگانگی » نخواهد کرد.

در مقابل مشتری نظم و انضباط را حفظ کنید

مشتری در بدو ورود به محل کسب و کار شما ظاهر پرسنل را میبیند هر چه پرسنل آراسته تر، مرتب تر و منظم تر باشند تشویش های درونی مشتری کمتر و کمتر می شود و جای خود را به آرامش و احساس رضایت خواهد داد و البته این مساله را هم در نظر بگیرید که آراستگی و نظم در قالب یک قانون سازمانی میتواند این مساله کاربردی کند.

کالا و یا خدمات مورد نیاز مشتری را تامین کنید

وجود کالاها و یا خدمات مورد نیاز مشتری می تواند اطمینان وی را به کسب و کار شما بیشتر کند ، وقتی درخواست کالا و یا خدمات مشتری را به خاطر عدم داشتن توانایی ارائه آن ، رد میکنیم در واقع خود مشتری را از خودمان دور کرده ایم و یقینا برگشت او را به سوی خود با تردید جدی مواجه کرده ایم ، مشتری به دنبال این است که در فضایی باشد که تمامی خدمات مرتبط با نیاز خود را دریافت کند و مساله ای آرامش فکری او را به هم نریزد و مطمن باشید که صداقت مدیران و کارکنان و تلاش آنها برای حفظ این آرامش فکری، او را در مراجعات بعدی جدی تر خواهد کرد پس تا آنجایی که امکان دارد باید به درخواست های مشتریان خود پاسخ مثبت دهیم .

مشتری به دنبال کیفیت خدمات است

برای مشتری کیفیت خدمات مهمترین عامل مراجعه به یک واحد سازمانی است و در این بین مدیرانی موفق هستند که این کیفیت را برای مشتریان خود تضمین کنند ، مشتری شاید بتواند برخورد تند کارمندان را تحمل کند، شاید بتواند اتلاف زمان را نادیده بگیرد، اما یقینا نمی تواند از کیفیت کار به سادگی بگذرد ، او حتی حاضر است بهای بیشتری بپردازد، مشروط بر اینکه کیفیت خدمات ارائه شده را برایش تضمین کنند.

برای مشتری قیمت مهم است

برای مشتری قیمت خدمات ارائه شده مهم است ، مشتری قبل از اینکه به موسسه شما بیاید، یقینا به چند موسسه دیگر سر زده است و کم و بیش از وضعیت نرخ های بازار آن کالا یا خدمات خاص آگاه شده است. او ضمن اینکه کیفیت کار را مدنظر دارد، مایل است که بهای کیفیت ارائه شده مناسب بوده و با وضعیت مالی وی سازگار باشد.