اول شرح داستان
هفته گذشته از یک تجربه بد در مورد خرید از سایت دیجی کالا گفتم اما این هفته میخواهم از یک تجربه خوب در مورد یک رستوران بگویم ، این هفته فرصتی شد تا برای شام به رستوران خاقان بریم ، بنده تخصصی در رابطه با رستوران داری و مدیریت رستوران ندارم اما مسائلی هست که در هر شغلی میتواند مشترک باشد و یا به عبارتی مثل همان دروس عمومی دانشگاه است . یکی از این دروس عمومی بحث مشتری مداری است ، طبق تماس قبلی که با رستوران خاقان داشتم یک میز را برای ساعت ۹:۳۰ شب رزرو کرده بودم که به دلیل آزاد بودن مسیر ساعت ۸:۴۵ به محل رستوران رسیدم ، ماشین را پارک و وارد رستوران شدم ، یک مهماندار به سمت من آمد ، نام بنده را پرسید و پس از چند ثانیه گفت میز شما تا چند دقیقه دیگر آماده میشود ،  هر چند رستوران شلوغ بود اما میز دیگری به من دادند و کمتر از ۲ دقیقه میز مربوطه آماده شد ، سفارش را دادیم و هر از گاهی در زمن مناسبی به رسم مهمانداری سوالی می شد که چیزی کم نیست ، منظور از زمان مناسب این است که هنگامی در حال جویدن غذا  و یا موقعی که در حال صحبت کردن  و یا گوش دادن میبودم بودم سوالی نمی شد ،  یعنی با دقت تمام و زیرکانه به رفتارهای مشتری نگاه می کردند تا زمان مناسب را شناسایی کنند اما نه نگاهی که مشتری را موذب کند و سپس سوال میکردند ، پس از اینکه صورت حساب را درخواست کردم یک فرم کوچک جمع آوری اطلاعات بر روی قبض پرداختی بود ، یعنی در این مورد هم فکر شده بود که پول مهم نیست ارتباط با مشتری مهم تر است ، یک پرسشنامه کوچک ، ساده و زیبا که اطلاعات اولیه مشتری را به منظور همان بحث مشتری مداری  و نظر سنجی درخواست میکرد که نشان میداد این اطلاعات داده های اولیه سیستم ارتباط با مشتری میباشد ، رستوران های زیادی رفتم و تجربه های مختلفی از برخورد پرسنل و کیفیت غذا داشتم اما تجربه رستوران خاقان آنقدر لذت بخش بود که پس از مراجعت به منزل به سراغ سایت رستوران خاقان رفتم و متوجه شدم که این رستوان یک باشگاه مشتریان دارد و فرمی که پر کردم فقط یک فرم ساده نبود و این نشان دهنده این است که مدیریت رستوران خاقان واقعا” یک مشتری مدار است . این یک تجربه لذت بخش برای من بود و از آن روز هربار که صحبت از غذا شده من رستوران خاقان را به دوستان خودم پیشنهاد دادم و امیدوارم این کیفیت همیشه حفظ شود .

حال چرا اینقدر لذت بخش بود :
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که خوب کجای این تجربه لذت بخش بود و خیلی از رستوران ها این کار را میکنند اما میخواهم نکاتی را به صورت تیتر وار از پارگراف بالا ذکر کنم :

رستوران خاقان با برخورد خود مشتریان خود را به یک بازاریاب حرفه ای تبدیل میکند ، یعنی از یک روش خوب یعنی تبلیغ دهان به دهان بهره میبرد و این باعث میشود که هر برخورد + پرسنل یک مشتری بالقوه ایجاد شود .
رستوران خاقان غذای سنتی خود را با یک فضای کلاسیک و دنیای دیجیتال پیوند زده است ، یعنی با ایجاد یک باشگاه ساده مشتریان این فرصت را به قشر آنلاین و سرچر داده است که خاقان را در جامعه مجازی دنبال کنند و با ایجاد یک روش پلکانی خرید حتی مشتریان کم در آمد را هم به سمت خود بکشاند .
رستوران خاقان از یک فرصت خوب در پایان غذای با کیفیت خود برای وفادار سازی استفاده میکند ، یعنی یک غذای خوشمزه به شما میدهد و وقتی که هنوز ذهن شما درگیر طعم است از شما یک درخواست میکند که اطلاعات اولیه خود را به خاقان بدهید .
رستوران خاقان حریم خصوصی شما را حفظ میکند ، یعنی میداند که چه وقت از شما بپرسد که چه چیزی میخواهید و این همان نقطه تمایز و تصویری است که برای شما ایجاد میکند که اینجا حواسشان به همه چیز هست .
– رستوران خاقان در هنگام برخورد با شما توجه سایر مشتریان را هم جلب میکنند و قدرت مشتری مداری خود را با هر برخورد به جمعیت بیشتری نشان میدهند .

البته نکات بیشتر از این است و امیدورام تعداد این دسته از رستوران ها در کشورمون بیشتر شود و در آخر برای مجموعه رستوران خاقان آرزوی موفقیت دارم .