در مطلب قبلی به تعریف معماری اطلاعات پرداختیم و دانستیم که معماری اطلاعات به معنای سازماندهی اطلاعات و تعریف چارچوب مناسب برای چیدمان اطلاعات در بسترهای کاربر محور در راستای یافت پذیری و کاربردپذیری اطلاعات میباشد ، در این مطلب و مطلب بعدی قصد بر این است که به سراغ تعریف یافت پذیری و کاربرد پذیری برویم .

یافت پذیری (Findability) چیست ؟

تعریف این موضوع را از یک ابزار روزمره شروع میکنم ، موتورهای جستجوگر (مثل گوگل) ابزارهایی هستند که به ما در پیدا کردن اطلاعات مورد نظر کمک میکنند و سایت ها با استفاده از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو یا SEO سعی میکنند شانس خود را برای جذب مخاطب بیشتر افزایش دهند ، در نتیجه SEO به ما کمک میکند که جستجوی بهتری داشته باشیم اما مساله اینجاست که ما همیشه از طریق موتور جستجو به اطلاعات دسترسی پیدا نمیکنیم و ممکن است به صورت مستقیم وارد سایت و یا سامانه ای بشویم ، در نتیجه در آن سایت میباستی ساختاری وجود داشته باشد که مخاطب به سهولت به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند ، که میتوان این ساختار را یافت‌پذیری نامید ، در معماری اطلاعات یافت‌پذیری یک شاخص میباشد که بیانگر قابلیت یافت شدن یک موضوع یا یک شی خاص میباشد .

پس به طور ساده یافت‌پذیری یعنی :

دسترسی یا یافتن آسان یک شیء و یا یک داده و هر مقدار این سهولت بیشتر باشد میزان یافت پذیری بالاتر میباشد .

جمع بندی

یافت‌پذیری یکی از مهمترین مسائل معماری اطلاعات میباشد که حتی بر کاربردپذیری نیز تقدم دارد ، برای اثبات این مساله ، هر مقدار یافت‌پذیری محصول و اطلاعات بیشتر باشد در نتیجه آن راحتر پیدا میشود و اگر کالا و یا خدمات قابل فروشی باشد شانس بیشتری برای خرید توسط مشتری را دارد پس اگر محصولی کاربردپذیر باشد اما یافت‌پذیر نباشد شانس زیادی برای فروش ندارد .
در این مطلب سعی شد معنای یافت‌پذیری شفاف شود و با ذکر مثالی درجه اهمیت آن را در معماری اطلاعات مطرح کرد ، در مطلب بعدی به سراغ کاربردپذیری خواهیم رفت و با تعریف آن مقدماتی برای ورود به سیستم های کاربردی ایجاد خواهیم کرد .

در مطلب بعدی میخوانیم :

– کاربردپذیری چیست ؟