چند وقتِ پیش به طور اتفاقی در جریان درگیری یک کارمند با مدیر خودش قرار گرفتم از آنجائیکه که هم در مورد مدیر و هم کارمند شناخت داشتم در مساله دخالت کردم و پس از صحبت و بررسی متوجه این شدم که علت درگیری این است که مدیر از ارتباط کارمند با رئیس خودش ناراحت شده و او را توبیخ کرده است این مساله کافی بود تا بخواهم این مطلب را بنویسم و از مشکلاتی که مدیران بی تجربه میتوانند در یک مجموعه ایجاد کنند بگویم . قبل از اینکه بخواهم مطلب را شروع کنم ذکر این نکته را لازم میدانم که ، بنده به این مساله که باید به نیرو ها فرصت داد تا رشد کنند اعتقاد دارم اما این مساله را هم باید در نظر گرفت که این فرصت در چه مقیاس و در چه پستی داده میشود پس مخاطب این مطلب میتواند گروهی باشد که در مقیاس بزرگ اشتباهات بزرگ و کوچک انجام میدهند .
یک رئیس و یا مدیر بی تجربه ، گاهی از این نگرانی دارد که اگر کارمندان با رئیس او صحبت کنند میتوانند اختیار و قدرت او را تضعیف کنند و برای جلوگیری از این مساله، ممکن است زمانی را صرف بررسی رفتارها و روابط پرسنل نماید و یا در مواقعی به کارمندان دستور دهد که تمامی ارتباطات باید از طریق چارت سازمانی صورت پذیرد و زمانی که خلاف این مساله را ببیند و یا به گونه ای متوجه شود سروصدا میکند و اعصاب خود ، کارمند و سایر کارمندان را برهم میریزد که نهایتا” ضرر این کار گریبانگیر عملکرد خود مدیر میگردد ، بنده به هیچ وجه مخالف رعایت سلسله مراتب نیستم اما اگر قرار باشد مدیری بخشی از انرژی خود را درگیر این مساله کند که کارمندان من آیا با رئیس من صحبت کردند یا نه و یا گام هایی برای بررسی این مساله بردارد ضرر جبران ناپذیری میتواند به مجموعه وارد کند حال اگر در این بین کارمندانی هم باشند که بخواهند از این ضعف مدیر استفاده کنند میتوانند کاملا” مسیر کاری او را تغییر دهند و اساسا” او را درگیر حاشیه نمایند اما این مساله کاملا” غیر منطقی است زیرا اطلاعات ، شایعات ، نظرات با سرعت بالایی در مجموعه پخش می‌شود و کنترل کردن آن برای هر کسی مضحک به نظر می‌رسد و به این دلیل، یک مدیر که تمایل دارد جلوی تبادل افکار و ارتباطات را بگیرد تنها نتیجه این کارش این است که به فردی کاملا” در حاشیه بدل میگردد که سرانجام میتواند نظر رئیس را هم تغییر دهد و منجر به از دست دادن آن پست گردد ، اما اگر کمی بیشتر فکر کند و روابط را بررسی کند میتواند خیلی زیرکانه این مساله را کنترل کند و تنها کافیست روش برخورد را تغییر دهد یعنی به جای اینکه امر و نهی کند و یا جریمه در نظر بگیرد یک جمله به کار ببرد که : “همیشه من را در جریان قرار دهید ” شاید جمله ای کوتاه باشد اما میتواند جلوی خیلی از مسائل از جمله سوء استفاده ها را بگیرد و همچنین وقتی کارمندان مسیر خود را باز ببیند بدون هیچ مقاومتی عملکرد + از خود نشان خواهند داد .

این تجربه من در زمینه برخورد با پرسنل در چنین مواردی بود ، خوشحال میشوم شما هم تجاربتان را با من در میان بگذارید .