تعطیلات عید فرصتی بود تا برای یک تنفس کوچک سفری داشته باشم ، به واسطه حیطه و شرایط کاری دسترسی به اینترنت یکی از دغدغه های فردی من است ، مقصد سرعین در استان اردبیل بود و قبل از سفر اقدام به بررسی شبکه های تحت پوشش این شهر کردم اولین گزینه شرکت مبین نت بود وارد قسمت نواحی تحت پوشش شدم و متوجه شدم که به غیر از خود شهر اردبیل پوشش دهی دیگری در این استان ندارد هرچند فاصله پوشش خارجی با سرعین زیاد نبود اما ریسک نکردم و به سراغ ایرانسل رفتم خیالم از بابت GPRS راحت بود اما اینترنت پرسرعت الویت بالاتری داشت ، در قسمت مناطق تحت پوشش وایمکس ایرانسل اصلا” نامی از اردبیل نبود پس در نتیجه این گزینه به صورت خودکار حذف شد و به سراغ گزینه آخر یعنی رایتل رفتم وارد سایت رایتل شدم در قسمت نواحی تحت پوشش باز هم تنها خود شهر اردبیل به عنوان ناحیه تحت پوشش مشخص شده بود و نا امید بار سفر را بستم و به امید کافی نت و یا در مواقع اضطراری مراجعه به خود شهر اردبیل ، راهی سرعین شدم ، پس از استقرار در سرعین به منظور بررسی البته کاملا” اتفاقی مودم ها را روشن کردم مبین نت و ایرانسل بنا به همان اطلاعات منتشر شده هر چند کوتاه پوششی نداشت اما رایتل به طور عجیبی با سرعت خیلی خوبی حتی سرعتی که در تهران تجربه آن را نداشتم کار کرد ، مجددا به سایت رایتل رفتم چرا که فکر کردم من در نواحی تحت پوشش اشتباه کرده ام اما اطلاعات سایت همانی بود که دیده بودم ، از اینکه اینترنت پرسرعت داشتم خوشحال بودم اما اینکه چقدر میتواند اطلاع رسانی ها ضعیف باشد ناراحت شدم ، به این فکر میکردم که اگر این تست را نگرفته بودم ممکن بود برای خودم مشغله فکری ایجاد کرده باشم که اگر اینترنت لازم شود چه باید کنم و این ممکن بود سفر من را خراب کند ، این توضیحات اولیه ، مقدمه ای برای این مساله بود که بخواهم به این مهم بپردازم که ما چقدر از چیزی که میخریم اطلاع داریم ؟ و یا فروشنده یا سرویس دهنده از آنچه که به ما میفروشد چقدر اطلاع دارد ؟

تجربه های مختلفی در مورد برخورد با افرادی را داشته ام که به تمام معنا از چیزی که در حال فروش آن بودند اطلاعی نداشته اند و همین مساله کافی بوده تا آن خرید متوقف شود چرا که مشتری باید در هنگام خرید حس اعتماد داشته باشد و اگر چنین حسی از فروشنده به وی منتقل نشود حتی اگر در حال فروش معروف ترین برند دنیا هم باشد ممکن است مشتری فکر کند دارد سرش کلاه میرود پس اینجا کمی جای تآمل دارد که به این مساله فکر کنیم که ما و یا کارشناسان فروش ما چقدر از چیزی که میفروشند اطلاع دارند و چقدر میتوانند در مقابل سوالات مشتریان پاسخگو باشند و یا چقدر میتوانند به مشتری حس اطمینان بدهند .

این مساله که ما چقدر از چیزی که میفروشیم و یا میخریم اطلاع داریم در اینجا کاملا” به صورت تیتر وار بررسی شد و تنها به یکی از مضرات این عدم اطلاع در فروش اشاره گردید اما این مساله یکی از مهمترین مسائل در بحث فروش است که جا دارد به دور از تعصب و یا هرگونه جبهه گیری این مساله در خود و یا سازمان خود بررسی کنیم و در راه بهینه شدن آن قدم برداریم .