در مطلب قبلی به این مساله اشاره شد که ما چقدر از محصولی که میفروشیم اطلاع داریم و ضعف در این مساله میتواند چه میزان زیان داشته باشد در این مطلب قصد دارم به سراغ این مساله بروم که مشتری چه زمانی از ما خرید میکند ، سال ها است که محققان بازار ، مشاوران و فروشندگان در تلاش هستند تا علم را با هنر بازاریابی تلفیق کنند تا به هدف نهایی یعنی جداسازی مشتری و پول برسند که این جدا سازی یعنی فروش اما برای این جدا سازی چه باید کرد ؟ در مقاله ای به این مساله اشاره کردم که مشتریان به دنبال خدمات و تمایز هستند ، پس شاید با استفاده از این مساله یعنی تمایز بتوان به این مساله رسید .

بزرگی در علم بازریابی در کتابش نوشته بود در تمام طول عمرم در بین تمامی فروشندگانی که دیدم همگی تنها محصولات را با قیمت های متفاوت میفروختند و تنها تفاوتشان در نحوه بازاریابی بود .

متفاوت بودن نقطه ای است که میتواند مشتری را به سمت ما بکشاند و او را وادار به خرید از ما کند اما در رابطه با ارائه و فروش یک محصول چه تفاوت هایی میتوان ایجاد کرد ؟

محصول شما بهترین است

سیکل خرید و فروش

سیکل خرید و فروش

این مساله را بدانید که فقط شما فروشنده نیستید و شاید کالا و خدماتی که شما در حال فروش آن هستید را بنگاه دیگری در فاصله نه چندان دور از شما در حال ارائه آن باشد پس باید شرایطی ایجاد کنید که به مشتری این حس  القاء شود که شما در حال فروش محصول و یا خدمات بهتری هستید . این حس میتواند از دیزاین داخلی بنگاه شما منتقل شود و یا حتی تعارف یک شکلات .

دستان مشتری را نبندید

دستان مشتری را نبندید

دستان مشتری را نبندید

مشتری دوست دارد چیزی را که میخواهد بخرد را احساس کند ، در دست بگیرد ، نگاهش کند پس به او بی نهایت وقت بدهید و بگذارید خودش از محصول دست بکشد نه اینکه شما از دستش بکشید و شرایطی ایجاد کنید که مشتری بتواند آنچه را که میخواهد بخرد را حتی تست کند .

مشتری را دوست خود بدانید

مشتری را دوست خود بدانید

مشتری را دوست خود بدانید

مشتری ولی نعمت است ، پس او را دوست خود بدانید ، برخورد دوستانه اما با رعایت خطوط قرمز داشته باشید و شرایطی ایجاد کنید که مشتری احساس کند از دوست چندین ساله خود در حال خرید است .

مشتری را در جریان فرآیند تولید قرار دهید

مشتری را در جریان فرآیند تولید قرار دهید

مشتری را در جریان فرآیند تولید قرار دهید

هیچ وقت کارخانه زمزم در خیابان آزادی و خط پر کردن نوشابه های شیشه ای را فراموش نمیکنم ، یک دیوار شیشه ای که در پشت آن شیشه های نوشابه در حال پر شدن بودند ، به دور از بحث کیفیت و طعم ، حس خوبی بود وقتی مراحل تولید چیزی را میدیدم که شاید برخی اوقات مصرف میکردم ، شاید در همه مشاغل امکان ایجاد چنین شرایطی نباشد ، اما تکنولوژی در کنار شماست ، از مراحل تولید محصول خود ویدئو بسازید و آن را به مشتری نمایش دهید تا مشتری بداند آنچه که میخرد چگونه و از چه چیز هایی تولید شده است و حتی به کیفیت مواد مصرفی بپردازید .
۴ نکته بالای قسمت اول مطلب ” مشتری چه وقت از ما خرید میکند ” بود که بزودی قسمت دوم آن نیز منتشر خواهد گردید ، مطالب فوق تنها تجربه و دیدگاه های شخصی من در رابطه با این مساله بود و قطعا” با به اشتراک گذاشتن تجارب شما در قسمت بحث این مطلب ، مقاله کاملتری خواهد شد.