بازاریابی در هر کسب و کار با هر مقیاس میتواند یکی از پیچیده ترین قسمت آن باشد ، تصمیم گیری در مورد انتخاب روش و یا تخصیص بودجه و یا حتی پیاده سازی آن از سختی های این مساله میباشد ، اکثر کسب و کارها برای بازریابی خود از کمپین های ارسال ایمیل استفاده میکنند که تحقیقات و آمار ها نشان میدهد در اکثر مواقع تنها در حدود ۳۰% از این ایمیل ها خوانده میشوند و این بدین معناست که از هر ۱۰۰ ایمیل ارسالی ، ۷۰ ایمیل حتی بدون اینکه باز شود به سطل آشغال منتقل میشوند و یا اصلا” نادیده گرفته میشوند ، با این اوصاف میتوان بازاریابی با SMS را راه حلی بهتر نسبت به ایمیل های زمان بر دانست ، تحقیقات دیگری نشان داده است که بیش از ۹۹% از SMS های ارسالی خوانده میشوند و ۹۰% از مخاطبان در سه دقیقه اول دریافت پیغام ، پیام دریافتی را باز میکنند ، از دیگر مزایای SMS میتوان به کوتاه بودن آن اشاره کرد ، ۱۶۰ کاراکتر !

توییتر به کاربران خود اجازه میدهد در هر تویت خود از ۱۴۰ کاراکتر استفاده کنند ، تقریبا” موفقیت این شبکه اجتماعی در این مساله که با ۱۴۰ کاراکتر میتوان دنیایی را دگرگون کرد بر کسی پوشیده نیست و اگر آسوشیتدپرس میتواند اخبار خود را در ۱۴۰ کاراکتر گزارش کند ، یک کسب و کار حتما” میتواند با ۲۰ کاراکتر بیشتر یک بازاریابی موفق داشته باشد .

هر هفته SMS های تبلیغاتی مختلفی دریافت میکنم و چندی پیش یک الگو برای ارسال SMS برای خودم ایجاد کردم و البته با کمی جستجو سعی کردم این الگو را کامل تر کنم که نهایتا ترجیح میدهم این مسائل را به اشتراک بگذارم تا تکمیل تر شود .

به مخاطب احترام بگذارید و اجازه انتخاب دهید

اگر به کار خود اطمینان دارید پس به مشتری حق انتخاب دهید ، این کمپین را همانند فروشگاه و یا شرکت خود ببینید ، آیا وقتی مشتری برای مساله ای به شما مراجعه میکند با زور به او چیزی میفروشید ؟ پس در اینجا هم به مخاطب احترام بگذارید و اجازه دهید خودش انتخاب کند که مخاطب شما باشد یا نه ! انجام این مساله بسیار شبیه به کمپین های ایمیل مارکتینگ است و شما برای موفقیت و متفاوت شدن نیاز به این مساله دارید که به مخاطب خود حق انتخاب دهید تا در صورتی که نمیخواهد از شما پیغامی دریافت کند اجازه اعلام آن را داشته باشد ، برای این کار میتوانید از همان ۲۰ کاراکتری که بیشتر از توییتر دارید استفاده کنید و در انتهای پیغام خود نوشته برای این مساله بیاورید برای مثال : ” عدم دریافت باارسال ۰ ” و همینطور شرایطی را پیاده سازی کنید که به هر بهانه ای بتوانید شماره موبایل مشتریان احتمالی و یا مخاطبان خود را جمع آوری کنید ، این کار میتواند به توسط یک فرم کاغذی در فروشگاه شما صورت پذیرد و یا با یک فرم برنامه نویسی شده در سایت شما . اگر لیستی از شماره های همراه خریداری کردید برای موثر تر کردن تبلیغ خود حتما این مورد را رعایت کنید .

پیغام را کوتاه و معنی دار کنید

پیغام باید کوتاه و مستقیما به هدف اشاره کند تا مخاطب را وادار به تماس کند واز همه مهمتر در زمان مناسب ارسال شود. این بسیار مهم است که شما بدانید چه چیزی در کسب و کار شما میتواند مخاطب را وادار به تماس با شما کند ، کمی در رابطه با مواردی که ذکر شد فکر کنید و ببینید چقدر پیغام شما به هدف و روش شما نزدیک است ؟

روش ارتباطی چیست ؟
یک مساله بسیار مهم این است که در SMS میبایستی به روش ارتباطی به صورت مستقیم اشاره شود برای این مساله میتوان چندین هدف را در نظر گرفت ، ارجاع به سایت ، تماس تلفنی – ارسال SMS و یا مراجعه مستقیم ، که برای این سه دسته کلی میتوان موارد و نکاتی را در نظر گرفت که برنامه ریزی شما را دقیق تر کند .

هدایت مخاطب به سمت سایت شما

یک پیغام میتواند حاوی یک لینک برای مراجعه به سایت شما باشد که این مساله میتواند ترافیک خوبی برای سایت شما ایجاد کند اما این مساله را هم در نظر بگیرید که همه مخاطبان دارای تلفن هوشمند نیستند و پیغام شما میتواند بر روی هر گونه تلفن همراهی دریافت شود و این مساله خوش آیند نخواهد بود که گیرنده توانایی بازدید از سایت را در لحظه نداشته باشد و ممکن است دیگر آن SMS را نبیند و اگر هدف شما مخاطبانی است که دارای گوشی هوشمند هستند حتما از آدرس سایت خود استفاده کنید و اگر نه این کار را نکنید چون SMS شما به هدر میرود .

تشویق مخاطبان برای برقراری تماس و یا ارسال sms

اگر هدف شما این است که مشتریان (آینده) با شما تماس بگیرند این مساله را در نظر بگیرید که حجم پیام های ارسالی با تعداد افراد پاسخگو شما کمی همخوانی داشته باشد ، برای مثال هزار پیام ارسال نکنید و تنها ۱ اپراتور داشته باشید ، چرا که مشتری جدید از پشت خط بودن لذت نمیبرد و ممکن است قطع کند ، یک روش بهتر این است که کاربر را به سمت پاسخ دادن به SMS هدایت کنید تا علاوه بر جلوگیری از ایجاد ترافیک در شبکه تلفن خود ، لیست دقیقی از افرادی که قرار است با آنها تماس بگیرید داشته باشید تا پیگیری را برای شما بهتر و راحتر نماید .

مراجعه مشتری به فروشگاه شما

اگر هدفتان ترقیب مشتری به حضور در فروشگاه شما است حتما” زمان و مسافت را در نظر بگیرید . مساله زمان بسیار مهم است چرا که شما میتوانید با ارائه یک پیشنهاد ویژه در یک زمان خاص (مثلا” نزدیک عید نوروز) مخاطب را برای بازدید از فروشگاه خود مشتاق نمایید و البته بازهم ذکر این مساله مهم است که مسافت را باید در نظر بگیرید تا تبلیغ شما هدر نرود .

و در آخر کمپین SMS روشی بسیار ساده و ارزان قیمت برای کانال تبلیغاتی میتواند باشد .

آیا شما از SMS Marketing خسته شده اید ؟ تجربه شما چیست ؟ آیا از این روش بازخوردی داشته اید ؟ به بحث بیپوندید .