شهریور ماه ۲ سال پیش بود که به پیشنهاد یکی از دوستان از سایت زودفود خرید کردم ، این خرید اولین تجربه خرید آنلاین غذا برای من بود وارد سایت زودفود شدم از طریق فرم ثبت نامی که در سایت وجود داشت ثبت نام کردم ، کمی بعد با من تماس گرفته شد و صحت اطلاعات بررسی شد ، سپس وارد منوی یک رستوران شدم و غذای مورد علاقه ام را سفارش دادم و در نهایت با پرداخت فاکتور من اولین خرید اینترنتی غذای خود را انجام دادم .
سیکل بالا یک سیکل ساده و بی دردسر بود البته به خاطر دارم که یک یا دو بار در سفارش و ارسال غذا دچار مشکلاتی نظیر دیر رسیدن غذا شدم اما در آخرین دفعات سفارش و خرید از این سایت در سال گذشته چنین مشکلاتی نداشتم ، زمانی که با زودفود آشنا شدم این سایت تنها سایت سفارش اینترنتی غذا بود که قطعا” رقیبی هم نداشت ، طی ۲ سال گذشته هر از گاهی اقدام به خرید و سفارش غذا از طریق این سایت میکردم و با توجه به این مساله که رستوران های اطرف من در لیست رستوران های طرف قرارداد این سایت بود به دنبال گزینه دیگری برای سفارش غذا نمیرفتم ، سفارش اینترنتی غذا برای من لذت بخش است مخصوصا” اینکه رستوران های مورد علاقه ام در لیست طرف قرارداد ها می باشد اما در کنار همه مزایای زودفود مسائلی هست که در هر بار سفارش ذهن من را درگیر خود میکند و باعث میشود تا مقداری آن لذتی که در ابتدای کار وجود دارد را تحت قرار دهد و آن UI ها و مهندس طراحی سایت زودفود است ، زودفود از دیدگاه من به عنوان یک مشتری در کنار تمام نقاط قوت خود دارای ضعف های شدیدی است که احساس میکنم که اگر به سرعت آن ها را حل نکند ممکن است مشتریان خود را از دست بدهد ، قبل از شروع به نوشتن کردن این مطلب اقدام به یک جستجوی کوچک با کلمه کلیدی ” سفارش اینترنتی غذا ” کردم ، تمامی ۱۰ نتیجه را بررسی کردم ، طبق بررسی ها تنها یک سایت دیگر میتواند رقیب زودفود باشد اما زودفود دارای بسترهای قوی تر است و همین مساله باعث این شد که بخواهم این مطلب را بنویسم و به بررسی مسائلی بپردازم که از دیدگاه من به عنوان مشتری تبدیل به یک دقدقه شده است ، قبل از پرداختن به ادامه این مطلب ، ذکر این مساله را لازم میبینم که من از دیدگاه یک مشتری اقدام به نقد مشکلات زودفود کرده ام و از زحمات تیم زودفود در ارائه خدمات بهتر تشکر میکنم و این مطلب تنها دیدگاه های شخصی من در رابطه با زودفود میباشد .

مشکلات

سایت زودفود نسبت به رقباء خود از طراحی ضعیف تری برخوردار است و این طراحی نامناسب باعث ایجاد چیدمان نامناسب در سایت گردیده است که در نهایت باعث کم اهمیت نشان داده شدن موارد مهم در سایت شده است ، قسمت هایی نظیر به نظر من که سکشن مربوط به نظرات میباشد و یا حتی باعث ندیده شدن برخی از امکانات مهم سایت مثل اخبار و یا مجله شده است و از طرف دیگر سیستم جستجوی سایت بسیار ضعیف است و حتی در صفحات داخلی سیستم فیلترینگ داده ها نیز خیلی ابتدایی کار میکنند و کنار همه این مسائل عدم سازگاری در Browser های مختلف در برخی از صفحات باعث این میشود که کاربر احساس محدودیت کند ، طراحی ضعیف و عدم مهندسی مناسب در لایه های پر اهمیت نظیر پنل کاربری هم باعث این مساله شده است که سیستم ارتباط با مشتری تبدیل به سیستم فرار مشتری گردد و در آخر طراحی ضعیف حتی در خبرنامه های زودفود نیز خودنمایی میکند .

در پاراگراف بالا سعی گردید به طور خلاصه به موارد ذیل اشاره کرد :

– طراحی و گرافیک ضعیف
– چیدمان نامناسب
– برنامه نویسی نامناسب
– امکانات کم

تمامی ضعف های بالا در حالتی وجود دارد که زودفود  دارای بستر قوی میباشد و امیدوارم با اصلاح موارد فوق بیش از پیش در حرفه خود موفق باشد .